Sådan har mobilselskaberne udviklet sig gennem årene

Lige siden Danmark blev introduceret til de forskellige mobilselskaber i 90’erne, har markedet været præget af en hård konkurrence. Det er de færreste selskaber der overlever. Mange af de mindre selskaber bliver i dag opkøbt af større giganter. Selvom det kan virke forvirrende med alle de forskellige mobilselskaber, så er det faktisk en fordel for dig som forbruger. Det betyder nemlig, at mobilabonnementerne bliver billigere, fordi der altid er priskrig.

Markedet er præget af store spillere

Der har i Danmark længe været en række store spillere på markedet for mobilselskaber. Her kan blandt andet nævnes TDC, 3 og Telia. Det er også dem, der sætter netværket i Danmark, hvor de mindre selskaber køber sig ind. Fælles for alle mobilselskaberne er, at de ejer mindre selskaber, der har forskellige fokuspunkter og målgrupper.

Nye mobilselskaber ser hele tiden dagens lys i Danmark. Det betyder også, at der er en øget konkurrence for de store spillere på markedet, og derfor opkøber de de mindre selskaber. De bliver ofte opkøbt for store millionbeløb. Nogle af de store mobilselskaber køre driften videre i samme navn, mens andre på den lange bane lægger det mindre selskab ind under det store. Der er masser af mobilkunder at kæmpe om. Hver dansker har nemlig cirka 1,5 telefonabonnement. Det skyldes selvfølgelig også virksomheder.

Mobilabonnementer udgør største del af forretningen

I gamle dage var der telefonledninger mellem lygtepælene. Det er de færreste steder, der stadig er det. Der bruges nemlig ikke fastnet i samme grad mere. Før udgjorde fastnettelefoni den største del af omsætningen hos selskaberne. I dag er situationen dog en helt anden. Nu er det mobilabonnementerne, der udgør den største del af abonnementerne. Priserne bliver hele tiden lavere og lavere, og derfor vil det kun være de større selskaber, der kan klare sig på den lange bane. Prisen for en kunde er heller ikke altid billig, så derfor kræver det en stor kapital, hvis man vil opstarte et mobilselskab.

Mobilselskaberne udvider produktsortimentet

Det er de færreste mobilselskaber i dag, der kun tilbyder mobilabonnementer. De fleste tilbyder også bredbånd, mobilt bredbånd og streaming. Mobilabonnementerne udvikler sig også hele tiden, og det samme gør danskernes behov. Det stiller nogle store krav til selskaberne, fordi de konstant skal forny sig og være innovative. Det bedste eksempel var Plenti for nogle år siden. De tilbød et kort til Tivoli og et abonnement til Mofibo sammen med mobilabonnementet. Det faldt i mange danskeres smag, og derfor fik de hurtigt mange kunder. De blev senere opkøbt af TDC. Det er spændende at se, hvad abonnementerne indeholder om 5 år.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *